ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جشنواره نبوغ و هیجان در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان | روایت غرفه‌هایی که میخکوبتان می‌کند

  • کد خبر: ۱۹۷۷۴۳
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
جشنواره نبوغ و هیجان در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان | روایت غرفه‌هایی که میخکوبتان می‌کند
فرقی ندارد که شما علاقه‌مند به دستاورد‌های جدید علمی و پژوهشی باشید یا فقط برای تفریح به نمایشگاه هفته پژوهش امسال بیایید، در هر صورت اینجا غرفه‌ای وجود دارد که شما را میخکوب خواهد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، روایت شور و شوق دانش آموزان، تحسین دانشجویان و برق چشم خانواده‌ها، روایت مشترک بازدیدکنندگان این روز‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد است. حتی آن‌هایی که بنا بر تجربه شیرین سال‌های قبل، پا روی فرش قرمز نمایشگاه گذاشته‌اند، بازهم در رویداد امسال شگفت‎ زده شدند، چون فرقی ندارد که شما علاقه‌مند به دستاورد‌های جدید علمی و پژوهشی باشید یا فقط برای تفریح به اینجا بیایید، در هر صورت بیست و چهارمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری مشهد، آورده‌ای دارد که شما را میخکوب خواهد کرد.

آوردگاه خلاقیت در نمایشگاه بین‌المللی مشهد

اینجا همه‌چیز پیدا می‌شود؛ از دستگاه تولید مه مصنوعی برای کاربری‌های امنیتی تا ماشین‌آلات جداسازی هوشمند پوست میوه که محصول جذاب برای فعالان عرصه صنایع غذایی است. برخی شرکت‌های دارویی از جدیدترین محصولاتشان در زمینه بیوایمپلنت های استخوان و دندان رونمایی کرده‌اند و بعضی غرفه‌داران هم نانوترکیبب هایی را پیش چشم بازدیدکنندگان می‌گذارند که در هر میدان مغناطیسی، به یک شکل در می‌آیند. این غرفه ها بخش عامه پسند نمایشگاه هفته پژوهش امسال هستند و در یک نگاه کلی، می‌توانید با ازدحام جمعیت دانش آموزان و سروصدای پرهیجان آن‌ها، این غرفه‌ها را تشخیص دهید.

به‌موازات، غرفه‌های مردمی نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان، رویداد امسال بخش ویژه‌ای هم دارد که به‌طور خاص، مدیران کسب‌وکار‌های تازه کار و صاحبان ایده های خلاقانه را مخاطب قرار می‌دهد. اینجا همان جایی است که شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار فعالیت می‌کنند و هرکدام، پیشنهادات منحصربه‌فردی برای حمایت از یک شرکت دانش بنیان تازه تأسیس ارائه می‌دهند.

روح‌الله پهلوانی، مدیر کارگروه شتاب‌دهنده فناوری در غرفه پردیس رشد ایرانیان به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: بسته پیشنهادی ما برای توسعه یک کسب‌وکار، حمایت مرحله‌به‌مرحله تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از شرکت‌هایی است که به دنبال تجاری سازی ایده های خود هستند. مزیت این فرآیند آن‎جاست که حتی مسئله و چالش موجود نیز برای نخبگان یک شرکت تعریف می‌شود و آن‌ها فقط باید به دنبال یافتن راهکار‌های خلاقانه باشند. پس از این، با حمایت ما می‌توانند محصولی را تولید کنند و تا مرحله ساخت نمونه، در فرآیند بازاریابی هم از آن‌ها حمایت خواهد شد.

سازمان‌ها، بی‌واسطه در کنار دانش‌بنیان‌ها

یک بخش ویژه از نمایشگاه هفته پژوهش مشهد را می‌توان در حضور غرفه سازمان ها دانست. استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و چند سازمان دیگر که در زمینه دانش و فناوری، حرفی برای گفتن دارند، در نمایشگاه امسال پای‌کار آمده‌اند تا هم از دستاورد‌های جدیدشان برای مردم بگویند و هم در حاشیه روز‌های برپایی رویداد، ارتباطی با شرکت‌های دانش‌بنیان بگیرند.

رحمان میرزائیان مدیرکل خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد درباره جزئیات این اکران‌های عمومی و ارتباطات خصوصی به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: غرفه شهرداری مشهد چند ویژگی منحصربه‌فرد دارد؛ اولاً اینکه دسترسی کامل بازدیدکنندگان به رصدخانه شهری و گنجینه اطلاعات آن را فراهم کرده‌ایم و افراد می‌توانند اطلاعات جذابی از نقشه‌های هوایی گرفته تا آمار جمعیت، اقلیم و بافت‌های شهری را در این غرفه مشاهده کنند. به‌موازات این، طرح ویژه با عنوان «چالش معکوس» در حال اجراست که در آن شبکه مشکلات احصاشده شهری در اختیار شرکت‌های حاضر در نمایشگاه قرار می‌گیرد تا راهکار‌های خلاقانه برای هر چالش گردآوری و با مشارکت دانش بنیان‌ها در دستور کار قرار بگیرد. بخش‌های دیگر همچون درخواست مشارکت مردم در بیان انتظارات از شهرداری و پنل‌های تخصصی نیز در نمایشگاه هفته پژوهش امسال اجرا می‌شود.

امان از کج‌سلیقگی‌ها!

البته از حق نگذریم نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری خراسان در سال ۱۴۰۲ اگرچه آوردگاه خلاقیت، هیجان، نبوغ و شور جوانان نخبه استان است، اما یک نگاه فنی می‌تواند حقایق پنهانی از کاستی‌های برگزاری آن را هم نمایان کند. این یک حقیقت است که برگزاری هم‌زمان نمایشگاه تخصصی طلا، جواهر و سنگ‌های زینتی به‌موازات رویداد نمایشگاهی هفته پژوهش، تا حدی از شمار بازدیدکنندگان عمومی هر دو نمایشگاه کاسته و با وجود تراکم برنامه ها، کج‌سلیقگی مجموعه نمایشگاهی مشهد در برگزاری هم‌زمان این دو رویداد یک واقعیت غیرقابل‌انکار است که می‌توانست به شیوه بهتری مدیریت شود. شاید بهتر بود رویداد جذابی همچون نمایشگاه طلا و جواهر به‌صورت جدا برگزار شود تا مردم بتوانند در دو بازه زمانی متفاوت، از هر دو رویداد بازدید کنند.

علاوه بر این، تقریباً همه شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در رویداد امسال از ضعف تبلیغات محیطی در سطح شهر گلایه دارند و اذعان می‌کنند که نمایشگاه هفته پژوهش در سایه سنگین رویداد هم‌زمان آن قرار گرفته است. حقیقت میدانی هم این ادعا را تصدیق می‌کند و در سطح شهر شاهد تبلیغ شایسته و انبوه رویداد طلا و جواهر هستیم؛ بی آن‌که نامی از نمایشگاه هفته پژوهش به میان بیاید. هر چه باشد، اینجا میدان امید بسیاری از جوانان و نوجوانانی است که در دوراهی مهاجرت و ماندن، رنج راه انداختن یک کسب‌وکار دانش‎بنیان را به رفاه مهاجرت ترجیح داده‌اند تا قهرمانان گمنام تولید و دانش کشور باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->